مقالات سیستم های مدیریت صف و نوبت دهی
Queue Management Systems
(QMS)

نوبت دهی آزمایشگاه های تشخیص طبی

آزمایشگاه های تشخیص طبی با توجه به نوع خدمات ارائه دهنده به مشتری، در بیشتر مواقع نیاز به وجود یک سیستم نوبت دهی و مدیریت صف دارند.
برخی از این آزمایشگاه ها در داخل بیمارستان و یا درمانگاه مستقر بوده و برخی دیگر نیز به عنوان بخش کاملاً مجزا فعالیت می نمایند. در هر صورت بیشتر آزمایشگاه های تشخیصی با حجم زیاد مشتری مواجه بوده و قسمت پذیرش نیاز به یک سیستم نوبت دهی حضوری با داشتن استند کامل نوبت دهی نیاز دارند.
کاربران اصلی فراخوانی، کارمندان بخش پذیرش آزمایشگاه می باشند. در واقع کلیدی با عنوان صف پذیرش بر روی استند قرار دارد که مشتری شخصاً اقدام به دریافت نوبت نموده و منتظر فراخوانی توسط پذیرش می شود. از آنجا که انجام پذیرش آزمایشات هر بیمار معمولاً بین یک تا سه دقیقه به طول می انجامد لذا در تایم صبح که مراجعات برای نمونه گیری و آزمایش بیشتر است، دستگاه نوبت دهی بسیار ضروری می باشد.
در برخی لابراتورها، بخش نمونه گیری نیز به علت شلوغی و تراکم جمعیت بالای مراجعه کنندگان، نیاز به فراخوانی دارد. در نتیجه بخش پذیرش پس از فراخوانی بیمار و انجام مراحل پذیرش وی، او را به بخش نمونه گیری ارجاع می دهد. بیمار با همان شماره نوبت خود از صف پذیرش خارج شده و وارد صف نمونه گیری می شود. در بخش نمونه گیری، کارشناس مربوطه با فشردن کلید میانبر اقدام به فراخوانی بیمار جهت انجام نمونه گیری می کند. در صورتی که در بخش نمونه گیری سیستم کامپیوتری وجود نداشته باشد، امکان تجهیز آن به ریموت کنترل برای فراخوانی نوبت یا تکرار فراخوانی ممکن می باشد.
با فشردن دکمه ریموت کنترل، نوبت بعدی فراخوانی می شود.
آزمایشگاه ها به سیستم نوبت دهی اینترنتی نیازی نداشته و تنها با روش حضوری (استند و نرم افزار مدیریت صف) می توانند این سیستم را پیاده سازی نمایند.
مرکز تجارت الکترونیک پیوند
اصفهان، خیابان عبدالرزاق، شماره 120، واحد 114
ساعات کار : شنبه تا پنج شنبه از ساعت 09:00 تا 17:00 به غیر از جمعه ها و تعطیلات رسمی.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ و متعلق به تجارت الکترونیک پیوند می باشد. هرگونه بازنشر مطالب و محتوای سایت بدون ذکر نام مرجع ممنوع و پیگرد قانونی خواهد داشت.